Auto Theorie – Techniek

APK Algemene Periodieke Keuring

De APK is in heel Europa verplicht gesteld en heeft als doel het verbeteren van de verkeersveiligheid en het beschermen van het milieu.

Hoe vaak moet een voertuig APK-gekeurd worden?

  • Personenauto’s die na 1 januari 2005 in gebruik zijn genomen en rijden op benzine of stroom, moeten voor het eerst na 4 jaar gekeurd worden. Daarna volgt een keuring na 2 jaar, nogmaals na 2 jaar en vervolgens jaarlijks. Dus 4, 2, 2, 1, 1, enzovoort.
  • Auto’s die op diesel, gas of een andere brandstof rijden (of vóór 1 januari 2005 op benzine in gebruik zijn genomen), dienen voor het eerst na 3 jaar een keuring te ondergaan. Vervolgens jaarlijks: 3, 1, 1, enz.

Controlelampjes / waarschuwingslampjes en hun betekenis

Het is van belang dat je weet wat de verschillende dashboardlampjes aangeven. Er zijn drie categorieën: rood, oranje en overige signalen.

Rode Lampjes

Wanneer er een rood controlelampje oplicht, betekent dit meestal dat er sprake is van een serieus mankement dat direct of zo snel mogelijk moet worden aangepakt. Het is verstandig om meteen een veilige plek op te zoeken en te stoppen. Soms heb je wellicht de hulp nodig van een monteur of pechhulpdienst. Hieronder vind je voorbeelden van cruciale waarschuwingssymbolen en hun uitleg:

Het oliepeil is te laag, als je doorrijdt kun je de motor beschadigen.

De handrem is ingeschakeld (moet uit tijdens het rijden)

Probleem met het remsysteem (of de handrem is nog ingeschakeld)

Als dit lampje blijft branden, is er een storing in de accu of dynamo.

Een passagier heeft zijn veiligheidsgordel niet om

De temperatuur van het koelvloeistof is te hoog

Storing met de airbag

Openstaand portier

De waarschuwingslichten staan aan

Oranje Lampjes

Wanneer een oranje lampje gaat branden, betekent dit dat er sprake is van een minder ernstige storing. Meestal kun je gewoon verder rijden en het probleem op een later moment verhelpen. Enkele voorbeelden van een oranje lampje zijn:

Het benzineniveau is laag, je dient zo spoedig mogelijk te tanken

Probleem in het Anti-blokkeersysteem (ABS), breng de wagen direct naar de werkplaats

Gevaar voor slippen, de buitentemperatuur ligt onder het vriespunt

Er is een defect aan de motor, breng de auto zo vlug mogelijk naar de garage

De bandendruk is te laag. Sinds 1 november 2014 is een bandendrukcontrolesysteem (ook wel Tyre Pressure Monitoring System genoemd) verplicht voor het controleren van de bandenspanning.

Verlichting

Dimlichten

Groot licht

Mistverlichting voor (mag alleen als het zicht minder is dan 200 meter)

Mistverlichting achter (mag alleen als het zicht minder is dan 50 meter bij sneeuw of mist)

Richtingaanwijzers

Stadslicht

Overige lampjes

Voorruitverwarming staat aan

Achterruitverwarming staat aan

Ruitenwisservloeistof bijna leeg

Start-stopsysteem

Cruisecontrol

Voertuigeisen

Belangrijke eisen

  • verlichting (zie verlichting)
  • voldoende zicht aan de voorkant en zijkanten
  • kentekenplaat voor en achter
  • claxon
  • banden met een profieldiepte van ten minste 1,6 mm
  • linker buitenspiegel, rechter buitenspiegel (sinds 2010) en binnenspiegel
  • inclusief lading niet breder dan 2,55 meter, niet hoger dan 4 meter en niet langer dan 12 meter
  • remsysteem
  • vering
  • ruitenwisser
  • ruitensproeier
  • autogordels

Niet verplicht

  • gevarendriehoek
  • brandblusser
  • EHBO-trommel
  • veiligheidsvest
  • reserve lampen

Autobanden

Banden moeten een profieldiepte van minstens 1,6 mm hebben, maar een minimale profieldiepte van 2 mm wordt geadviseerd. Banden met weinig profieldiepte hebben minder grip en een langere remweg. Daarnaast kan een band met minder profieldiepte minder goed water afvoeren waardoor de kans op aquaplaning toeneemt.

Winterbanden

  • Voor winterbanden wordt een profieldiepte van minstens 4 mm geadviseerd.
  • Winterbanden zijn al aan te raden bij temperaturen kouder dan 7 graden.
  • Winterbanden zorgen bij warme temperaturen voor een langere remweg dan zomerbanden.

ABS - Anti Blokkeer Systeem

ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem. Als je heel hard moet remmen om een noodstop te maken kunnen de wielen blokkeren. Als de wielen niet meer rollen wordt het voertuig onbestuurbaar. Het antiblokkeersysteem treedt in werking wanneer de wielen dreigen te blokkeren. Het systeem zal de remkracht kort wegnemen totdat de dreiging is opgeheven. Dit zorgt ervoor dat je heel snel "pomp" remt en je zult het rempedaal voelen trillen. Je hoeft dan niet te stoppen met remmen, maar blijft het rempedaal krachtig ingedrukt houden.